بختیاری


بختیاری

معرفی سرزمین بختیاری


تهديد و تخريب جنگل هاي چهارمحال و بختياري سوزاندن درختان برای تأمین سوخت

شهرکرد/ واحد مرکزی خبر/ اجتماعی گزارش مکتوب...

تهدید و تخریب جنگل های چهارمحال و بختیاری وابستگی خانوارهای جنگل نشین چهارمحال و بختیاری به جنگل ها و مراتع موجب خسارت ها و تخریب های سنگینی به این عرصه ها شده است. چهارمحال و بختیاری 16 هزار و 533 کیلومتر مربع وسعت دارد که حدود 307 هزار هکتار آن جنگل است، این وسعت جنگل هجده و نیم درصد مساحت استان و 2 و نیم درصد مساحت جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است که به صورت نواری از کوه های بازفت(شهرستان کوهرنگ) شروع و به ارتفاعات فلارد(شهرستان لردگان) ختم می شود. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری چرای بیش از ظرفیت مراتع، شخم زیاد و سوزاندن درختان برای تأمین سوخت را از مهم ترین عوامل تخریب جنگل های استان می داند و می گوید: در حال حاضر تعداد بهره برداران مراتع و جنگل های استان حدود هشت برابر و میزان دامی که در مراتع چرا می شود، چهار برابر ظرفیت مراتع است. عطاء الله ابراهیمی می افزاید: خشکسالی های اخیر علاوه بر اثرات مخرب بر منابع طبیعی، باعث شخم بیشتر جنگل ها توسط جنگل نشینان شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تخریب جنگل ها حدود 70 درصد به دلیل فقر فرهنگی و تنها 30 درصد تعمدی است، می گوید: اداره کل منابع طبیعی برای محافظت از این منابع، نیازمند مشارکت مردم در برنامه های کاری و ترویجی خود است. ابراهیمی می افزاید: اداره کل منابع طبیعی و شرکت گاز استان برای تأمین سوخت جنگل نشینان و جلوگیری از تخریب جنگل ها تفاهم نامه همکاری امضاء کرده اند که با تأیید سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به 20 روستای حاشیه جنگل شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری گازرسانی می شود. پنج منطقه بازفت، اردل، لردگان، دوراهان و فلارد کانون های عمده جنگل های استان چهارمحال و بختیاری هستند که 98 درصد پوشش عمده جنگلی این مناطق را درخت بلوط تشکیل می دهد.

رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری می گوید: حضور دام اضافه بر ظرفیت در جنگل ها، وابستگی کامل معیشت جنگل نشینان به جنگل و تک شغل بودن آن ها، کمبود سوخت فسیلی، تخریب های دولتی(راه سازی و سدسازی)، تبدیل زمین های جنگلی به زراعت و نبود شرایط کار و امکان اشتغال جنگل نشینان در سایر بخش ها همچون صنعت از مهم ترین دلایل تخریب جنگل های این استان است. شهرام جزایری با اشاره به این که هر سال حدود هزار هکتار از جنگل های این استان بر اثر بهره ‌برداری های غیراصولی نابود می شود می افزاید: نابودی هر هکتار جنگل بیش از یک میلیارد تومان برای دولت خسارت به دنبال دارد که برای احیاء هر هکتار جنگل به فرصت زمانی سی ساله نیاز است.

آتش سوزی های ناشی از عوامل انسانی و غیرانسانی از مهم ترین عوامل تخریب و نابودی مراتع و جنگل های این استان است که به عنوان یکی از معضلات پیش روی مدیریت مراتع و جنگل ها در چهارمحال و بختیاری سالانه خسارات زیست محیطی و مالی بالایی را به استان وارد می کند. علیرضا نظریان معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست استان هم با بیان این که 75درصد از مراتع استان ارزش زیست محیطی دارند؛ می گوید: در بیشتر نقاط آتش سوزی در شهرستان های شهرکرد و کیار نقطه شروع آتش از زمین های کشاورزی مجاور مراتع بوده است و برافروختن آتش به منظور از بین بردن خار و خاشاک موجود در زمین های کشاورزی و همراه شدن وزش باد با آتش از دلایل مؤثر آتش سوزی ها است. جانشین یگان ویژه منابع طبیعی استان هم می گوید: آتش سوزی در 310 هکتار ازعرصه های ملی و مرتعی استان12 میلیارد و 786 میلیون ریال خسارت مالی به وجود آورده است. علی حسین امینی افزود: از جمله تهدیدات و عوامل تخریب منابع طبیعی، آتش سوزی در منابع ملی است که اداره کل منابع طبیعی استان اقداماتی همچون پیگیری و اطلاع رسانی، تجهیز ناوگان اطفاء حریق در شهرستان های تابعه استان، کنترل و اطفاء حریق، پیگیری و اطلاع رسانی و تهیه و چاپ بروشورهای مختلف برای ارتقاء سطح آگاهی و دانش مردم تدارک دیده است. مسئول اطفاء حریق و کارشناس یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان هم می گوید: وارد آمدن خسارت جبران ناپذیر به محیط زیست، از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری، تخریب زیستگاه و محیط تغذیه جانوران، فرسایش خاک و کاهش حاصلخیزی آن و کاهش تنوع زیستی و گیاهی و جانوری از مهم ترین موارد نابودی جنگل ها و مراتع استان در اثر آتش سوزی است. نصرت الله صادقی افزود: عمده دلایل آتش سوزی مربوط به حرکت ایلات و بی احتیاطی ها آنها برای خاموش کردن صحیح آتش های اطراف چادرها و ایجاد آتش سوزی برای شخم و شیارها و از بین بردن گونه های مرتعی به خاطر کشت و کار زراعی است. وی گفت: متاسفانه امسال در سطح جنگل ها 15 هکتار جنگل طعمه حریق شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به تصویب مصوبه ای در سفر سوم هیأت دولت به این استان برای ساماندهی خانوارهای جنگل نشین می گوید: شش میلیارد تومان برای سازماندهی خانوارهای جنگل نشین استان تخصیص یافته است. عطاء الله ابراهیمی می افزاید: 19 هزار خانوار ساکن در 370 روستای حاشیه جنگل در چهارمحال و بختیاری تاکنون از اعتبارات این مصوبه برخوردار نشده اند و این مصوبه هنوز محقق نشده است. او می گوید: جنگل نشینان سالانه هزار هکتار از جنگل های استان معادل 447 هزار مترمکعب چوب درختان بلوط و بنه را به بهانه تأمین سوخت و تولید زغال به آتش می کشند. ابراهیمی با اشاره به اینکه سازمان ها و ادارات دولتی به خصوص شرکت گاز روستاهای جنگل نشین را در اولویت گاز رسانی قرار دهد، می گوید: حفظ جنگل های این استان در درجه نخست نیازمند کاهش وابستگی به چوب است. کارشناسان هم با هشدار در خصوص افزایش قاچاق زغال در منطقه از مسئولان خواسته اند با راهکارهایی از جمله اعطای وام، زمینه مناسب برای اشتغال افراد محلی را فراهم کنند؛ اما بی ‌توجهی به این هشدارها سبب شده تا برخی افراد ناگزیر به تهیه زغال و فروش آن روی آورند.

هومان خاکپور کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری عمده ترین عامل تخریب جنگل در استان چهارمحال و بختیاری را تهیه مواد سوختی در طول سال های متمادی می داند و می گوید: یکی از راهکارهای جلوگیری از تخریب جنگل در این مناطق گازرسانی، احداث جایگاه های توزیع سوخت و توزیع کپسول های یارانه دار است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: - | تاريخ: دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |